Wraz
z rozwojem teorii pedagogiki poświęconej zagadnieniu zabawy
dziecka, powstało wiele klasyfikacji dziecięcych zabaw według
różnych kryteriów. I tak, ze względu na liczbę uczestników
zabawy, można wyróżnić zabawy grupowe oraz indywidualne, kiedy to
dziecko bawi się samotnie. Ze względu na aspekt stopnia
samodzielności dziecka zaangażowanego w zabawę, możemy wyróżnić
zabawy swobodne oraz zabawy kierowane. Te ostatnie – w
przeciwieństwie do zabaw swobodnych – są aranżowane i
kontrolowane przez opiekunów, pedagogów czy rodziców. Zabawy
kierowane powinny odbywać się według zaplanowanego scenariusza i
zgodnie z regułami narzuconymi przez osobę kierującą zabawą –
tylko w taki sposób zaproponowana zabawa pozwoli osiągnąć
zamierzony cel. Zabawa swobodna jest natomiast w pełni samodzielnym
działaniem podejmowanym przez dziecko, które jest zarówno aktywnym
uczestnikiem jak i twórcą procesu zabawy.
Ze
względu na charakter samego procesu zabawy niemiecka badaczka
psychologii rozwojowej Ch. Buhler w swojej pracy naukowej
„Dziecięctwo i młodość” zaproponowała następujący podział
zabaw:
-
zabawy funkcjonalne, polegające na wykonywaniu danej czynności
zgodnie z ustalonymi regułami, według polecenia lub zamysłu, np.
skakanie, klaskanie, jazda na rowerze, gra w łapki itp.
-
zabawy w fikcję, polegające na naśladowaniu i odgrywaniu ról,
np.: odgrywanie roli matki, naśladowanie osób reprezentujących
poszczególne zawody, zabawa „w dom”, rozmawianie z zabawkami,
wcielanie się w bohaterów bajek.
-
zabawy receptywne, polegające na aktywizowaniu funkcji percepcji i
wykorzystaniu umiejętności obserwacji najbliższego otoczenia, np.
oglądanie filmów, słuchanie bajek, oglądanie przedstawień,
obserwowanie czynności wykonywanych przez inne osoby, słuchanie
piosenek i in.
-
zabawy konstrukcyjne, odwołujące się do twórczej i kreatywnej
właściwości zabawy, których efektem końcowym są wytwory działań
dziecka, np. rysowanie, budowanie z klocków, lepienie z plasteliny,
śpiewanie piosenek, opowiadanie, robienie zabawek na choinkę,
wycinanie itp.
Zabawa
nie może być traktowana jako wypełniacz czasu. Powinna być
kreatywna, by wspierać dziecko na każdym etapie jego rozwoju.
Musimy pamiętać, że każe dziecko jest inne i rozwija się we
własnym tempie. Dla dzieci w tym samym wieku różne zabawy mogą
być atrakcyjne, łatwe bądź trudne.
Zawsze starajmy się dopasować gry do upodobań i zdolności naszego
dziecka i pamiętajmy, że nauka poprzez zabawę ma być przede
wszystkim przyjemna dla dziecka.
Autor: Patrycja - Ukończyła Business School Studium Policealne na kierunku Psychologia i Socjologia oraz Wyższą Szkołę Pedagogiczną ZNP w Warszawie na kierunku wychowanie przedszkolne i edukacja wczesnoszkolna z terapią pedagogiczną.
According to Stanford Medical, It's really the one and ONLY reason this country's women live 10 years more and weigh an average of 42 lbs lighter than us.
OdpowiedzUsuń(And really, it really has NOTHING to do with genetics or some secret diet and really, EVERYTHING about "how" they are eating.)
P.S, What I said is "HOW", not "what"...
Click on this link to find out if this little quiz can help you decipher your true weight loss potential