Koncentracja
uwagi jest niezbędna w życiu dzieci i dorosłych, podczas zabawy,
pracy i nauki oraz przy wykonywaniu codziennych czynności. Jest to
umiejętność
skupiania i utrzymywania uwagi na ściśle określonych zadaniach i
utrzymania jej w czasie.
Jest konieczna podczas wszelkich świadomych działań, aby kierować
naszą uwagę na to co robimy. Wraz ze wzrostem koncentracji na
określonym bodźcu lub myślach, następuje zjawisko oddzielenia
percepcji od pozostałych zjawisk i ich ignorowaniu. Umiejętność
koncentracji daje się trenować
i usprawniać,
czyli można nauczyć się „kierować” swoją uwagą przez
odpowiednie ćwiczenia.
Koncentracja
uwagi może również następować samoistnie, bez wyraźnej,
uświadomionej woli człowieka, podczas percepcji określonego
zjawiska lub prowadzenia określonego działania.
Umiejętność
ta rozwija się stopniowo w toku życia człowieka: u małych dzieci
występuje uwaga mimowolna (inaczej przyciągana bez ich woli przez
np. poruszający się przedmiot czy głośny dźwięk), natomiast
tzw. uwaga kierowana rozwija się później (od ok. 3 roku życia
przez wiek przedszkolny i wczesnoszkolny).
Do
czego jej potrzebujemy?
Funkcją
koncentracji jest wykonanie określonego zadania. Przez to wysoka
umiejętność koncentrowania uwagi wiąże się z
lepszą pamięcią, zdolnościami przestrzennymi oraz logicznego
myślenia, efektywnej nauki i pracy, osiągania sukcesów życiowych
a nawet zdrowia psychicznego jak i fizycznego.
Co za tym idzie dzięki koncentracji uwagi wzrasta samoocena i
poczucie własnej wartości.
Co
wpływa na koncentrację?
-
otoczenie – prawdopodobnie najgorsze są jaskrawe lub bardzo
zróżnicowane barwy, które rozpraszają. Lepsze będą jednolite
(np. odcienie niebieskiego, zielonego czy czerwieni)
- aromaterapia -
przyjemne zapachy mogą poprawiać koncentrację i pamięć (np.
olejek lawendowy, rozmarynowy czy miętowy). Niektóre zioła
poprawiają pracę mózgu prawdopodobnie dlatego, że polepszają
nastrój tym samym poprawiając skupienie
- pozytywny
nastrój/nastawienie i motywacja – jak już wcześniej wspomniałam,
gdy dobrze się czujemy łatwiej nam się zapamiętuje a motywacja
jest konieczna do włożenia wysiłku w wykonanie zadania. Również
zdrowie odżywanie się i picie wody to klucz do dobrego samopoczucia
tak jak sen (wypoczęci osiągniemy lepsze efekty)
-
dystraktory – to wszelkiego rodzaju bodźce, które odciągają
naszą uwagę od tego, na czym chcemy być skupieni np. hałas z
telewizora lub radia zamiast tego lepiej słuchać muzyki klasycznej,
która powinna pomóc nam się wyciszyć
-
przerwy – krótkie pauzy pozwolą na efektywniejszą pracę po ich
zakończeniu
Ćwiczenia
usprawniające koncentrację uwagi możemy rozpocząć już u
kilkumiesięcznego malca. Przykłady
ćwiczeń dla niemowląt i dzieci do 3 lat:
-
pokazywanie dziecku kart/książek kontrastowych (około 25 cm od
twarzy), aby skupić wzrok
-
zabawa pacynką – gdzie też ważny jest kontrast – gdy wolno
będziemy przesuwać pacynkę dziecko powinno wodzić za nią
wzrokiem
- zabawy z
grzechotkami, dzwoneczkami itp. zachęcając do złapania instrumentu
lub innego przedmiotu
-
zabawy sorterami kształtów i kolorów
-
układanie wież z kubeczków, klocków, małych poduszek itp.
-
wrzucanie chrupek do przeźroczystej butelki – dzięki temu
ćwiczymy również precyzję ruchów dziecka
-
nawlekanie koralików lub makaronu na sznurki albo sznurówki
Dla
dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym:
- rysowanie przez
kalkę, tak by jak najdokładniej odtworzyć postać lub cały
rysunek, a także ćwiczenie szlaczków lub odwzorowywanie kształtów
-
skupianie uwagi na 1 punkcie np. czarnej kropce przez ok. 30 s (można
to stosować w formie gry)
-
wskazywanie części ciała - nazywamy szybko i wskazujemy części
ciała, dla zmylenia co jakiś czas wskazujemy błędnie, inny
wariant to powtarzanie po dorosłym serii ruchów
- powtarzanie
usłyszanego rytmu i wystukanie go lub wyklaskanie oraz powtarzanie
głosem melodii
- odgadywanie
kształtów rysowanych na plecach
-
znikający
przedmiot - rozkładamy przed dzieckiem, w jednej linii, kilka
przedmiotów, po chwili dziecko zasłania oczy a dorosły zabiera 1
z nich, dziecko musi powiedzieć czego brakuje
-
labirynty – nie samo rozwiązywanie co ich rysowanie, jak również
zabawki z labiryntem tak by wcelować w oznaczone miejsce metalową
kulką poprzez manewrowanie zabawką
- nauka krótkich
rymowanych wierszyków, wyliczanek oraz gestów do nich
- układanie puzzli
- odpowiadanie na
pytania do bajki czytanej lub historyjki obrazkowej a także
ćwiczenie przewidywania co dalej lub wymyślanie alternatywnego
zakończenia
- różne ćwiczenia
manualne – lepienie, wyplatanie, wyklejanie itp.
- robienie czegoś
według instrukcji lub powtarzanie ustalonego schematu
- kolorowanie
obrazka według kodu
-
wyszukiwanie różnic na obrazkach
-
gry typu memory, „Zgadnij kto to”, „Dobble”, sudoku
-
uprawianie sportu
U
dzieci w wieku przedszkolnym ważne jest także ćwiczenie nawyku
kończenia rozpoczętych zadań. Jeżeli można je wykonać w kilka
minut tym lepiej – nawet jeśli nasza pociecha się poddaje lub
jest znudzona. Przy czynnościach zajmujących więcej czasu można
zrobić sobie wcześniej wspomnianą przerwę aby następnie bardziej
zrelaksowanym wrócić do wcześniejszego zadania.
Multitasking
Wielozadaniowość
bywa zgubna. Badania pokazują, że w ten sposób na niczym nie
koncentrujemy pełni naszej uwagi, a to oznacza, że informacje
przetwarzamy dużo płyciej niż byśmy mogli. To właśnie głębokość
przetwarzania informacji
decyduje o tym, ile zapamiętamy. Robiąc kilka rzeczy jednocześnie
może robimy/uczymy się więcej, ale efektem szybszego uczenia się
jest i szybsze zapominanie. Aby informacje zostały trwale
zapamiętane, musimy przez dłuższy czas poświęcić im pełną
uwagę.
Drodzy
rodzice w czasie wolnym warto nie tylko bawić się z dzieckiem ale
również stawiać przed nim takie „małe wyzwania” – z
pewnością będzie to dla Was obojga ciekawą i alternatywną
rozrywką.
Autor: Dominika
Absolwentka Uniwersytetu Warszawskiego na kierunku Pedagogika, ze specjalizacjami: Wczesnoszkolne Nauczanie Języka Angielskiego oraz Animacja Społeczno-Kulturalna.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz