czwartek, 16 czerwca 2016

Learning English through stories and drama

Storytelling and drama activities are one of the most effective in learning foreign languages. Through them, children develop understanding of themselves and the world around them. This way of learning engages children’s interest, imagination and attention and also develop their language skills in a holistic way. Moreover, storytelling and drama help children improving social skills.

During these activities they can feel free, so it’s the way to express emotions. Of course, there are much more advantages of both of these methods. The most important of them are developing concentraction skills, emotional intelligence, learning strategies, predicting, hypothesizing, guessing skills, positive attitudes. Using drama activities after some story children can show their understanding. It helps young learners asossiate actions, words and meanings in a natural and enjoyable way. Drama provides many opportunities for multi-sensory, kinaesthetic responses to stories and engages children in ”learning by doing”. Below you can find some examples of using storytellling and drama.

Storytelling and drama acivity in one :  

Some drama games, which can be modify 

Storytelling activities (eg. Dear Zoo by Rod Campbell):
- Initial storytelling
Tell the story to the children using mime and gesture to convey the meaning of some verbs and adjective in the repeated pattern on eahc page. 
- Respond with gesture
Tell the story and encourage children to join in wit gestures.
- Correct the animal 
Tell the story naming the wrong animals and children correct you. 

Moreover, ask the child to predict the end of the story, predict the story after showing the cover of the book,  draw some scene from the story. 
To tell the story we can use some tools such as flashcards – cards with the pictures of characters/scenes from the stories and puppets, which children love to see, hear and touch. They will help us to gather children and encourage them to take part in the activities. 

Useful links to practice drama at home: 

Dear Parent, please remember about reading stories before your child goes to sleep! You can also create your own story to retell it different ways. It will develop child’s creativity and his-/her self-confidence.  

środa, 8 czerwca 2016

Rozwój motoryczny – potrzeba ruchu u przedszkolaków

Nie biegaj! Nie skacz! Zejdź stamtąd! Zrobisz sobie krzywdę! Ile razy powtarzaliśmy te zdania. Potrzeba ruchu jest naturalna i czasami ciężka do zaspokojenia szczególnie u dzieci w wieku przedszkolnym. Najlepszym miejscem żeby się „wyszaleć” jest plac zabaw lub podwórko. Jednak, choćbyśmy się bardzo starali, nie da się spędzać na nim każdego dnia. Mimo częstego upominania „Pomyśl zanim zrobisz”, dziecko przedszkolne najpierw reaguje ruchem.

Wiek przedszkolny jest tak zwanym złotym okresem rozwoju dziecka. To w tych latach dzieci najszybciej uczą się nowych rzeczy, najłatwiej jest im przyswoić sposoby korzystania z roweru, style pływackie, sztuki walki, jazdę na nartach, grę w piłkę, grę na instrumentach, czy związany z rozwojem intelektualnym -  język obcy. 

Sprawność ruchowa dziecka przejawia się w tzw. motoryce dużej (biegi, wspinanie się, pływanie, skoki) oraz motoryce małej (manipulacje na przedmiotach, chwytanie, posługiwanie się narzędziami). W okresie przedszkolnym potrzeba ruchu jest ogromna.  Ze względu na nią dzieci mają tendencję do ruchów rozrzutnych, często zbyt obszernych lub w większej ilości niż jest to potrzebne. Dzięki takiemu wypróbowywaniu, ruchy stają się z czasem bardziej harmonijne i płynne. W ten sposób dzieci doskonalą koordynację ruchową. Poruszanie się staje się bardziej przemyślane, celowe oraz dokładne. Dzięki dokładności ma szanse rozwijać się motoryka mała oraz wykonywanie czynności samoobsługowych. Działania z związane z tym typem motoryką jest wbrew pozorom dużo trudnej opanować. Są one mniej intuicyjne i bardziej męczące niż ruchy dużych partii mięśniowych należących do zakresu motoryki dużej. Jest to przeciwnie niż u osób dorosłych. Wiąże się to również z wydolnością młodego organizmu i jego psychiką. Dzieci odmiennie niż dorośli szybciej się męczą, ale i proces regeneracji przebiega u nich znacznie szybciej. To dlatego często mówimy, że dziecko ma niespożyte pokłady energii. Zmęczenie u dzieci najczęściej wynika z nierównomiernie rozłożonych przerw. Dlatego pociechy co jakiś czas same (nieświadomie) zmieniają formę ruchu. 

Rozwój ruchowy nie jest jednak równomierny. Zależy on od budowy ciała i predyspozycji genetycznych (m.in. płeć), a jego tempo z roku na rok się zmienia. Rozwój motoryczny (ruchowy) uwarunkowany jest prawidłową budową i czynnością układu ruchu oraz sterującego nim układu nerwowego. Najważniejsze są tu prawidłowa budowa i działanie układu kostno-stawowego i mięśniowego, kręgosłupa, tułowia i kończyn, zwłaszcza stóp. O przebiegu tego rozwoju decydują też czynniki genetyczne (tzw. uzdolnienia ruchowe) i wpływy zewnętrzne (stymulowanie ze strony środowiska). 

Dla pierwszych lat życia charakterystyczna jest znaczna dynamika rozwoju. Niemowlę cechuje brak koordynacji ruchów. Dziecku trzyletniemu natomiast ciężko jest wysiedzieć w miejscu. Nieustanne jest ono zajęte eksplorowaniem otaczającego środowiska czy w czasie ruchu manipulacją na zabawkach. Około 3 roku życia koordynację funkcji motorycznych przejmuje kora mózgowa, a proste ruchy lokomocyjne są opanowane w podstawowym zakresie. Zaczyna się rozwijać także integracja neuromotoryczna. Ruchy dzieci czteroletnich w porównaniu do swoich młodszych kolegów stają się bardziej pewne i precyzyjne a dzieci coraz zwinniejsze. Lepiej niż młodsze reagują na sygnały i polecenia a także mają mniej problemu ze skupieniem uwagi. U pięciolatków następuje przyspieszenie rozwoju motorycznego. To właśnie głównie wiek 5 lat nazywany jest „złotym okresem rozwoju”. Wzrasta doświadczenie oraz rozwija się pamięć ruchowa. W tym wieku również zaczynają się uwypuklać różnice między płcią w trakcie wykonywania różnych czynności. Dzieci sześcioletnie stają się natomiast silniejsze i sprawniejsze w zakresie wcześniej doskonalonych czynności. Związane jest to z osiąganiem gotowości szkolnej określanej jako gwarancja prawidłowej adaptacji w nowym środowisku szkolnym. Siedmiolatki idąc do szkoły opanowują prawie połowę ruchów charakterystycznych dla człowieka już dorosłego, a współpraca kończyn dolnych i górnych oraz tułowia jest zauważalna w trakcie chodu. U dzieci siedmioletnich pogłębiają się zainteresowania sportowe oraz wzrasta siła motywacji, a także związane z tym osiąganie sukcesu na polu motoryki. 


Potrzeba ruchu to nie tylko bieganie i skakanie ale również najprostsze codzienne czynności, które nie wymagają obszernych ani szybkich ruchów. Jednak w tych drugich dziecko odnajduje najwięcej przyjemności. Ruchowe „pobudzenie” dziecka może być oznaką prawidłowego rozwoju układu ruchu (i nie tylko!), a także najlepszą, bo naturalną i spontaniczną, okazją do zaobserwowania nieprawidłowości. Jest ono również oznaką samodzielności i pewności siebie.  Dlatego pozwalajmy dzieciom skakać, biegać i tańczyć na ile tylko możemy. Każda ich czynność jest kolejną próbą rozwijania mięśni, repertuaru ruchów oraz doskonalenia ich.


Opracowała: Dominika
Absolwentka Uniwersytetu Warszawskiego na kierunku Pedagogika, ze specjalizacjami: Wczesnoszkolne Nauczanie Języka Angielskiego oraz Animacja Społeczno-Kulturalna.


środa, 11 maja 2016

Znaczenie wody w życiu przedszkolaka

Woda jest to podstawowy element człowieka jest ona niezastąpiona w życiu. Bez wody ludzie  cierpieli by z pragnienia , głodu a także popadali by na wszelkie choroby. Każdego dnia tracimy wodę w organizmie poprzez oddychanie , pot a także przemianę materii. Dzieci powinny uzupełniać braki wody przez cały dzień nie tylko jeśli mają pragnienie. Dlatego w przedszkolu dbamy o to aby każdemu dziecku nie zabrakło  bogatej w odżywcze składniki wody, która zapewnia odpowiedni rozwój dzieciom. W każdej Sali są kąciki kropelki gdzie przedszkolaki mogą się napić  wody wtedy kiedy mają tylko na to ochotę .

                               
Młode organizmy najlepiej w tym wieku przyswajają wodę ze wszystkich innych napojów i najważniejsze jest to że woda nie zawiera żadnych substancji słodzących i zbędnych kalorii. Celem picia wody jest nie tylko gaszenie pragnienia , ale zapewnianie równowagi wodno elektrolitowej w organizmie. W przypadku dzieci zalecana ilość spożywanej wody jest mniejsza niż u osób dorosłych. A więc dla maluchów w wieku od 1 do 3 roku  życia zapotrzebowanie wynosi 1300ml wody , dla dzieci w wieku od 4 do 6 roku życia zapotrzebowanie wynosi 1700ml wody. Najlepszą wodą dla dzieci w wieku przedszkolnym jest woda niskozmineralizowana jak i średniozmineralizowana z zawartością soli mineralnych od 500 do 1500 mg/l. Warto też pamiętać aby woda dla dzieci nie była zbyt wysoko nasycona dwutlenkiem węgla. Pamiętajmy aby od małego wyrabiać zdrowe nawyki żywieniowe w tym picie wody , ponieważ wpłynie to nie tylko na aktualne samopoczucie, ale również na długofalową jakość życia. Wielu specjalistów od żywienia rekomenduje picie wody niskosodowej poniżej 20 mg sodu na litr z uwagi na nadmiar soli w diecie, co prowadzi do nadciśnienia. Inni twierdzą, że za nadmiar sodu odpowiadają przede wszystkim przesolone potrawy ,a sód jest potrzebny do utrzymania równowagi elektrolitów w organizmie, zwłaszcza w czasie upałów.

O to  kilka wskazówek , jak  wybrać i  kupić dobrą a przede wszystkim zdrową wodę dla dziecka :

Dokładnie przeanalizuj informacje zawarte na etykiecie butelki np. woda źródlana – neutralna dla organizmu 
Dokładnie szukaj informacji o składnikach mineralnych zawartych w wodzie np. magnez (Mg) , sód (Na)
Wybierz wodę niskozmineralizowana , niskosodową, niegazowaną gdyż nerki dzieci nie są przystosowane do przyswajania wody wysokozmineralizowanej 
Z gazem czy bez gazu? Zdecydowanie bez gazu taka woda jest zdrowsza dla dzieci .


Autor: Patrycja - Ukończyła Business School Studium Policealne na kierunku Psychologia i Socjologia oraz Wyższą Szkołę Pedagogiczną ZNP w Warszawie na kierunku wychowanie przedszkolne i edukacja wczesnoszkolna z terapią pedagogiczną

środa, 4 maja 2016

HOW MUSIC INFLUENCE YOUNG LEARNERS

As a great fun of music, I always try to enrich my lessons with some musical pieces. It is not only about listening, but also about the engagement in learning through songs that gives us pretty much endless opportunities to do so. The variety of songs for young learners is huge; from those based on pure relaxation, to those created for the typical educational purposes. In this article, I would like to present the advantages of using sounds and their undeniable importance in the process of teaching.

MUSIC AND RHYTHM

Children love to learn some rhythmic structure. They start from clapping the simple rhythmic patterns, usually based on words, f.eg. “mo-ther”, “grand-pa-rents” or children’s names “Ha-nia”, “Mi-ko-łaj”. There is a wide variety of songs typically created for the purpose of teaching rhythm. Here are some examples:

Nature Jam's Preschool Prodigies Pilot - Sweet Beets

<click on the image>

The Crocodile Snap

<click on the image>

To the Music - Actions song for kids

<click on the image>

Stop – Go Song

<click on the image>


MUSIC AND ITS EDUCATIONAL PURPOSES

This is very simple – every song for children teaches them something. You can revise any type of vocabulary and structures with some music pieces. Here are, in my opinion, the most interesting examples:

Count And Move

<click on the image>


Months of the Year Song - 12 Months of the Year

<click on the image>

Seven Days | Days of the Week Song | Word Power

<click on the image>

The opposites song

<click on the image>


MUSIC AND RELAXATION

Children really enjoy the moment of relaxation during the lesson. They lay down, close their eyes and imagine things that remind them of something positive. Then they sit and talk about the images created in their little heads. So much fun! Here are some great relaxation songs that help to calm children down:

Latika's theme

<click on the image>

Relaxing Music | Calming Music for Children | Music for Study

<click on the image>

Twinkle Twinkle Little Star

<click on the image>

Sweet Dreams (Goodnight Song)

<click on the image>


I hope you like my ideas and they are going to be useful in your everyday music experience with your little ones. Remember that singing and dancing with your child is very important and the joy it brings, worth every moment of losing your breath while doing so.



Autor: Joanna
Absolwentka studiów magisterskich na Uniwersytecie Marii Skłodowskiej- Curie w Lublinie, specjalizacja: Filologia Angielska z przygotowaniem pedagogicznym i metodycznym.

wtorek, 19 kwietnia 2016

„Czy chore dziecko może przyjść do przedszkola?”

Odpowiedź na pytanie postawione w tytule jest bardzo prosta : absolutnie nie. Oczywiście my, pracownicy przedszkola, rozumiemy, że nie każdy katar oznacza od razu ciężką chorobę. Zdajemy sobie również sprawę, że większość szefów sceptycznie patrzy na kolejne zwolnienie lekarskie na chore dziecko, a nie zawsze jest ktoś, kto może zostać z maluchem w domu. Jesteśmy jednak odpowiedzialni za całą grupę i stąd nasze wątpliwości, gdy zwracając uwagę na katar i kaszel utrzymujące się u dziecka od tygodnia, po raz kolejny otrzymujemy odpowiedź „to alergia”. 

Komu szkodzi chore dziecko w przedszkolu?
Cóż, nie owijając w bawełnę… wszystkim. Po pierwsze sobie samemu. Dziecko chore jest marudne , zmęczone i nie korzysta z pobytu w przedszkolu nawet w najmniejszym stopniu. Nie mówiąc już o tym, że nawet zwykłe przeziębienie pozostawione samo sobie może przerodzić się w coś dużo gorszego. Czasami lepiej malucha „przetrzymać” w domu

1-2 dni, zamiast narażać go na powikłania.

Po drugie, chore dziecko w przedszkolu jest zagrożeniem dla innych przedszkolaków. Jedne dzieci mają lepszą, inne słabszą odporność i przez zwykły „katarek” kolegi z grupy mogą poważnie się rozchorować. Pod uwagę trzeba wziąć też fakt, że wiele przedszkolaków ma w domu rodzeństwo, nierzadko bardzo małe. Nie mamy prawa narażać ich zdrowia. 

Kiedy zostawić dziecko w domu?
Rodzice najlepiej znają swoje dziecko i wiedzą kiedy rzeczywiście jest chore. Jest jednak pewna grupa objawów, które świadczą o tym, że dziecko bezwzględnie powinno zostać w domu. Są to :
  • gorączka
  • utrzymujący się uciążliwy kaszel i katar
  • biegunka, wymioty, mdłości
  • wysypka
  • zaczerwienione oczy i zbierająca się w nich wydzielina ropna
  • złe samopoczucie

Dodatkowo, często zdarza się, że dzieci wracają do przedszkola od razu po przebytej chorobie lub też są przyprowadzane z prośbą, by nie wychodziły na spacer, „bo mają katarek”. Nie jest to dobre rozwiązanie. Jeśli dziecko jest niewystarczająco zdrowe, żeby wyjść na krótki spacer, powinno raczej zostać w domu. Dla dobra własnego i innych przedszkolaków.


Autor: Martyna - absolwentka Uniwersytetu Warszawskiego, specjalizacja: Pedagogika Przedszkolna i Wczesnoszkolna. Ukończyła również studia magisterskie, specjalizacja: Pedagogika Wczesnoszkolna z Wczesnym Nauczaniem Języka Angielskiego.


czwartek, 7 kwietnia 2016

EMOTIONAL DISORDERS IN PRESCHOOL AGE CHILDREN

For the first time the concept of emotional disorders appeared in the thirties of the twentieth century. According to the test results in most of the kids, in the subsequent stages of development, there are various types of symptoms which we can be taken as disorders, but they can also appear in children who are developing normally (like: fear or anger). Unfortunately emotional disorders appear very often in preschool age children. Usually this type of children make significant behavioral problems. 

CAUSES OF EMOTIONAL DISORDERS

The most important things we can consider as causes of emotional disorders are: lack of acceptance, love, sensitivity, sense of security and self-esteem, as well as family conflicts or emotional problems in parents life. In situation when these life experiences prevail in a child’s life, its emotional development will not work properly. 

According to S. Gerstman causes of emotional disorders are connected with:

1. Excessive emotional contact with people we love .This problem might be caused by an overprotective attitude or anxiety disorder of in the mother’s behavior; as a consequence the child is afraid to leave the mother even for a short time. 
2. Consumer attitude, which may be the result of errors in educational type of limited independence: prohibiting the child from participating in household duties
3. Emotional egotism which is characterized by lack or shortage of the development of higher feelings, particularly social ones, but also the inability to reciprocate the feelings of love and compassion with others
4. A sense of inferiority or excessive power. 

ANXIOUS CHILDREN

Neurotic disorders rely on morbidly fearful situation of stress. Constant anxiety and fear prevent child from proper adaptation to the conditions and requirements of the environment, and cause behavioral disorders. The concept of neurosis was introduced in 1776 by doctor Cullen. Today we know that the main causes of neurosis are traumatic experiences stemming from the unfavorable situations in the external environment, causing disturbance of normal functioning.

1. Variability of the requirements-  sparing a child at home by the parents, and requiring independent working at kindergarten
2. Contradictory requirements- rewarding and punishing a child for its behaviour (in different environments).
3. Requirements maladjusted to child’s possibilities


EATING PROBLEMS

Appetite disorder is a neurotic lack of appetite. This disorder occurs in about 2/3 of preschool children.

The eating disorder may be a reaction to:

1. Giving your child food it does not approve 
2. Jealousy of siblings and the love of parents (i.e. newborn in the family)
3. Need of attention and care

In some children who suffer from nervous disorders we can observed vomiting, coexisting with anorexia, or existing spontaneously as a reaction to the unpleasant experience related to eating.

HYPERACTIVE CHILDREN

Usually these type of children can easily explode with anger, scream or cry in situations when others do not react so violently. They find it hard to calmly and patiently overcome adifficulties that are accumulating . Emotional reactions of these children are violent, disproportionately strong to the stimulus. Hyperactive children are characterized by a weak, hyperactive, labile nervous system; they get tired quickly while doing something, hyper action lasts briefly giving way to the short duration of the protective braking. As a result, these children are  easily weary, tired and are not persistent in their tasks. It is essential to remember that hyperactive reactions are not due to child’s bad intentions or malice, but are the result of certain typological characteristics of the nervous system.


TO SUM UP

Discussing the various disorders symptoms and the causes of their occurrence will help understand, that they do not lie only in the child, but they are also child's responses to the conditions created by adults. As more and more often we can observe various emotional disorders in the kindergarten age children, I believe that both educators and parents should have a thorough knowledge on this subject. It can help with quicker diagnosis of emotional disorders and establishing cooperation with parents in order to develop effective actions.


Autor: Aleksandra
Studentka Wyższej Szkoły im. Pawła Włodkowica w Płocku na kierunku: Edukacja Wczesnoszkolna i Wychowanie Przedszkolne. Absolwentka Oxford Cherwell College w Wielkiej Brytanii oraz policealnej szkoły medycznej na kierunku Ratownik Medyczny

czwartek, 24 marca 2016

How to foster creativity in child’s development?



Some people might think that creativity is inborn, however, it is more skill that parents and teachers can foster. Creativity might be understood as a musical or artistic expression, but it is much more than that. This skill is essential to solve problems easily, it is vital for math, science, social and emotional intelligence. Creative people are more flexible, easier adapt to technological changes. Therefore it is important to foster this skill in child’s development.

It is widely believed by scientists that due to the endless stream of given characters, plots, plot-lines children’s creativity is put to the rest. That is why, parents and teachers should play a vital role in developing this skill in every child even the youngest one.
There are many ways to help children develop their creativity. Below you may find some ideas how to do that. 

 First of all, we should not focus on the final result of child’s work, instead of that it is better to concentrate on the process. It is better to ask a child (even a 2 year-old) what is in the picture instead of giving immediate feedback. Art projects should involve various materials. Every child should be able to make a different project out of given materials.

While doing some crafts, provide your child with many resources: various materials, chalk, crayons, paints, brushes, stamps made out of sponge or of potatoes cut in half. Do not limit your child, dirty hands and clothes are just a part of learning process. Unless you like mess everywhere, give your child a special place devoted to its projects.

Furthermore, allow your child to explore the world on its own, to develop its own interests, which can be later fostered by experiments etc. Let your child sometimes disagree with you, discuss different points of view, find out what your child thinks, encourage your child to find more than one solution to the problem. 

Everything has its limits, autonomy, exploring world etc. We should bear in mind that limits should be imposed reasonably. Too many constrains may lead to decrease of creativity, however, insufficient or no rules at all may have also negative impact on the development of your child. 

Below you may find some websites where you can find interesting crafts for your child.
http://www.education.com/activity/arts-and-crafts/
http://artfulparent.com/kids-arts-crafts-activities-500-fun-artful-things-kids
https://pl.pinterest.com/


Author: Patrycjaukończyła lingwistykę stosowaną (kombinacja językowa: j. angielski oraz j. niemiecki) na Uniwersytecie Warszawskim.  Jest również absolwentką Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego.