Cele wychowania
przedszkolnego zostały określone w akcie prawnym takim jak
Podstawa
Programowa Wychowania Przedszkolnego dla przedszkoli, oddziałów
przedszkolnych w szkołach podstawowych oraz innych form wychowania
przedszkolnego.
Do
wymienionych w rozporządzeniu celów należą następujące:
-
wspomaganie uzdolnień i kształtowanie czynności
intelektualnych,- budowanie systemu wartości,
- kształtowanie u dzieci odporności emocjonalnej,
- rozwijanie umiejętności społecznych u dzieci,
- stwarzanie warunków sprzyjających wspólnej zabawie i nauce dzieci,
- troska o zdrowie i kondycję fizyczną dzieci,
- rozwijanie wiedzy dziecka w aspekcie społecznym, przyrodniczym i technicznym,
- kształtowanie u dzieci odporności emocjonalnej,
- rozwijanie umiejętności społecznych u dzieci,
- stwarzanie warunków sprzyjających wspólnej zabawie i nauce dzieci,
- troska o zdrowie i kondycję fizyczną dzieci,
- rozwijanie wiedzy dziecka w aspekcie społecznym, przyrodniczym i technicznym,
- zapoznanie dziecka
z wartościami estetycznymi poprzez taniec, śpiew, teatr itp.,
- kształtowanie poczucia przynależności społecznej,
- wspieranie dziecięcej aktywności, ciekawości i tym samym zapewnienie lepszych szans edukacyjnych,
- kształtowanie poczucia przynależności społecznej,
- wspieranie dziecięcej aktywności, ciekawości i tym samym zapewnienie lepszych szans edukacyjnych,
- przygotowanie
dzieci do posługiwania się językiem obcym nowożytnym,
- podtrzymywanie poczucia tożsamości narodowej, językowej i etniczej.
- podtrzymywanie poczucia tożsamości narodowej, językowej i etniczej.
W
literaturze przedmiotu poświęcono wiele miejsca zadaniom i funkcjom
jakie powinna wypełniać placówka przedszkolna. I tak na przykład
B. Surma wymienia trzy podstawowe funkcje przedszkola:
-
funkcję opiekuńczą, polegającą na nabywaniu umiejętności
dotyczących wykonywania czynności samoobsługowych, kształtowaniu
nawyków higienicznych i kulturalnych, utrzymanie prawidłowego
rozwoju psychofizycznego, zapewnienie bezpieczeństwa i rozwoju
sprawności ruchowej dziecka,
- funkcję kształcącą,
polegającą na rozwoju czynności intelektualnych, wspomaganiu
rozwoju umysłowego poprzez zabawę, kształtowanie umiejętności
pisania, czytania i umiejętności z obszaru matematyki,
- funkcję
wychowawczą polegającą na kształtowaniu umiejętności
społecznych i komunikowania się z innymi, wychowaniu poprzez
sztukę, kształtowaniu szacunku wobec świata przyrody oraz
budowaniu postawy obywatelskiej i rodzinnej.
W realizacji wyżej
wymienionych funkcji ogromną rolę przypisuje się pracownikom
przedszkola – bezpośrednim opiekunom dzieci. To właśnie oni mają
być w przedszkolu wzorem dla swoich wychowanków i ułatwiać
dzieciom płynne „przechodzenie z monologu do wzajemnego dialogu”.
Wychowawcy przedszkolni nie tylko przygotowują plan dnia, zajęcia
dydaktyczne czy pomoce edukacyjne, ale także wspierają aktywną
działalność przedszkola poprzez utrzymywanie stałych kontaktów z
rodzicami, relacji z innymi placówkami bądź instytucjami kultury.
Inicjowanie spotkań, organizacja imprez i uroczystości w placówce
przedszkolnej, organizowanie wycieczek – są to działania, dzięki
którym przedszkole może stać się ważną i docenianą instytucją
w lokalnym środowisku. Jednocześnie, zaistnienie placówki
przedszkolnej w społeczności lokalnej sprzyja rozwojowi samych
dzieci i intensyfikuje proces socjalizacji wychowanków przedszkola.
Autor: Patrycja - Ukończyła Business School Studium Policealne na kierunku Psychologia i Socjologia oraz Wyższą Szkołę Pedagogiczną ZNP w Warszawie na kierunku wychowanie przedszkolne i edukacja wczesnoszkolna z terapią pedagogiczną
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz