Każda treść prezentowanych programów jest indywidualnie interpretowana przez widza. Jednych wybrana scena będzie śmieszyła, innych drażniła. Najczęściej dzieci odwzorowują zachowania ulubionych bohaterów bajek animowanych i filmów. Poza rodzicami, taki bohater staje się autorytetem w życia dziecka. Model naśladowczy w wybranych scenach przekazuje treści zarówno destruktywne, jak i konstruktywne. Jeżeli audycje telewizyjne będą pokazywały coraz więcej aspołecznych zachowań, dzieci będą uważały te postępowania za słuszne.
Dodatkowym kłopotem jest brak wyjaśnienia ze strony dorosłych o zaistniałych scenach grozy i przestępczości w programach. Dzieci najczęściej swoje zachowania powielają w zabawach z rówieśnikami, naśladują postacie z bajek. Częściej dzieci skupiają swoją uwagę na drastycznych scenach niżeli na przekazie miłości, życzliwości, przyjaźni. Najczęściej powielanym zachowaniem przez dzieci jest agresja.
Naśladownictwo zachowania jest procesem silnym w kształtowaniu się osobowości dzieci. Zachowania negatywne utrzymują się u dziecka długo, nawet po upływie pół roku dzieci są w stanie odtworzyć wyuczone zachowania. Dzieci nie odwzorowują zachowań w sposób automatyczny, tylko świadomie powtarzają obserwowane zachowania. Dodatkowo są w stanie dołączyć nowe elementy do zjawiska. Silniej na stan emocjonalny wpływają sceny aspołeczne które niosą ze sobą czasem niespodziewane skutki, mogą nawet wpłynąć na złe zachowania w dorosłym wieku. Dzieci w wieku przedszkolnym są bardzo podatne na przekazywane treści w programach telewizyjnych.
Zagrożenie dla dzieci płynące z oglądania telewizji
Poprzez zły wpływ telewizji na proces wychowawczy dzieci:
- mają zdezorganizowany rytm dnia;
- nie rozumieją przekazywanych informacji;
- zaniedbują zdrowie psychiczne i fizyczne;
- odwzorowują negatywne zachowania;
- osłabiają więzi rodzinne i rówieśnicze;
- mają obniżony próg wrażliwości;
- mają zaburzenia mowy
Bierne spędzanie czasu przed telewizorem odciąga dzieci od aktywnego spędzania czasu, w szczególności na świeżym powietrzu. Dzieci nie podejmują żadnych aktywności, co zaburza ich prawidłowy rozwój fizyczny. Zbyt częste spędzanie czasu przed odbiornikiem doprowadza przedszkolaka do „choroby telewizyjnej”, której skutkami mogą być:
- zapadnięta klatka piersiowa,
- nocne lęki
- schorzenia oczu
- zaokrąglone plecy.
Innymi następstwami pogarszającymi zdrowie dziecka są:
- słabsza odporność,
- pogorszona kondycja,
- skolioza,
- zmniejszenie się masy mięśni,
- otyłość,
- zaburzenia przemiany materii.
Do kolejnych niepokojących powodów na tle zdrowotnym można zaliczyć wzrost schorzeń alergicznych.
Jeżeli programy telewizyjne nie pobudzają do ruchu, dzieci zaczynają charakteryzować się również lenistwem umysłowym i obniżoną sprawnością myślenia abstrakcyjnego.
Ważne, by dorośli kontrowali czas oglądania telewizji przez dzieci jak i treści, jakie ze sobą niosą. Telewizja posiada również pozytywne przekazy, co pozwala uczyć empatii życzliwości, dobrych manier jak i również poszerzać wiedzę o otaczającym nas świecie. Tak więc pamiętajmy, aby dostosować programy adekwatne do wieku i potrzeb dziecka.
Autor: Katarzyna
Nauczyciel kontraktowy z kilkuletnim stażem.
Absolwentka pedagogiki przedszkolnej z językiem
angielskim na WSP ZNP oraz edukacji wczesnoszkolnej
i przedszkolnej na WSP Korczaka w Warszawie
i przedszkolnej na WSP Korczaka w Warszawie
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz